doakan kebahagiaan kami..

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday 8 May 2012

SIAKAP TIGA RASA


ASSALAMUALAIKUM SEMUA!

hype!kabare? hehe..sejak bila jadi jawa celop nih.. ekceli family belah ayah den jawa okeyh.. and belah mak pulak nogoghi..ala2 minang gitu..ops!jap..tapi kat sini benda yang  nak dijadikan story bukanlah susur galur family aku hokeh..korang pon tak tehingin teringin nak tahu kan..kan..kan?
Huarghhh!lagi tiga minggu je then cuti!!yeyehh!tp nape aku huarghh lak tadi ek??takde kena mengena pon..erm tapi cuti study week la..That’s why aku huarghh kottt..setelah dirisik2 dan merisik kabaw, aku dapat tahu 2jun nanti start cuti..hehe..ingat study aten!!jangan nak makan tidoq ja dok uma tuh!
So korang da bace ea intro aku yang tah pape kat atas tuh?hehe..ekceli nak cite sket aritu ari sabtu aku masak sumtin new yang aku belum cuba masak aw..huhu..selalu kalaw masak dat thing aku tukang potong2 bahannye and tolong tumis and kacaw aje..tapi on that day im fully conquered the kitten kitchen hokeh!hohoho..nak tahu ke menu yang aku masak aritu?it was ikan siakap tiga rasa..sekali dengo macam menu yang korang selalu order kt restoran kan..kan..kan..huhu..ekceli aku pon xsangka sangat2 menjadi and sedap lak lauk tu..korang nak tahu ke menu dia?ekceli masak tiga rasa ni tak susah mana pon..lebih kurang cam nak masak sweet sour la jgk..Rasa pon lebih kurang je aku rasa..hehe..
First skali korang kena la gi pasaw pasar la kan..ops!ha ni dia list bahan2 yang korang kena beli kalau nak masak menu ni:

  -Seekor ikan siakap(depends la bape ekoq korang nak makan)
  -Sebiji nenas (dipotong dadu)
 -Beberapa biji timun (dipotong dadu
  -6biji tomato (3biji dipotong dadu, 3biji lagi dikisar)
  -Lobak merah..tak paham?carrot lah!(dipotong dadu)
  -Putik jagung(1-2 pack)-dipotong serong/panjang2 pon boleh
  p/s: lupe lak..sos cili/tomato and sos tiram pon diperlukan okeyh..
     Tambah la lagi sayur yang korang rasa suits dengan menu ni nanti coz sayur tu sumer    untuk kuah tiga rasa ni.
  
bahan-bahan untuk dikisar:
 
  ::3biji bawang besar
  ::2-3 ulas bawang putih (depends kpd banyak kuah yang korang nak buat)
  ::3biji tomato
  ::4-5biji cili merah (kalaw nak pedas melatop boleh tambah cili api)

   cara-cara memasak siakap tiga rasa

1.     Panaskan minyak yang secukupya di dalam kuali (agak2 cukup untuk menggoreng ikan siakap tu)
2.     Apabila minyak dah panas, masukkan ikan tadi dan biar sehingga sebelah bahagian badannya masak/garing barulah diterbalikkan ke bahagian yang sebelah lagi. (sebab takot nanti kulit dia melekat kat kuali or isi bercerai berai dari badan and takde rupe ikan siakap korang nanti)
3.     aku da lupa next step lak..hadoiii..
4.     okeh! da ingat..heheh..okey2, setelah ikan siakap tadi masak dengan sempurna, angkat and letak la dalam pinggan yang sesuai..kalau aku, aku suke garing2..hehe..depends la kan..ha, then, cedok sikit minyak tadi (kalau korang rase belebihan la..sebab minyak gorengan ikan tu diguna semula untuk menumis and buat kuahnye..
5.     Then, tumis bahan2 yang telah dikisar tadi..huh!aku pikir cam pendek je nak tulis entri ni..tapi da melebeh la plak..hehehhh..
6.     Tumis dan kacaw sampai naik baw bacen..hehe baw wangi dan enak la..
7.     Pastu masukkan dalam 3-4 sudu besar sos cili/tomato ke dalam kuali and 2-3 sudu sos tiram..(pandai2 la korang rasa and agak okeh..and jangan lupa letak garam plak aw..kalaw kureng rasa boleh tambah gula..)
8.     pastu kacaw lagi sampai agak2 nampak cam da garing ramuan tadi tu, letak air sikit nak bagi dia berkuah..banyak pon bley tapi jangan banyak sangat coz takot jadi cam kuah asam pedas lak..cair nanti bukan tiga rasa la namanyeee..
9.     last but not least, masukkan sayuran yang sudah dipotong dadu tadi and tunggu sampai menggelegak..
10. Setelah korang da rasa kuah/sambal tiga rasa tu ok, masukkan dalam bekas yang berasingan dengan ikan tadi..kalaw nak curah kat ikan tu terus pon takpe, tapi masing2 ade cara kan..kalaw aku better asingkan sebab ikan tu da garing, nanti kena kuah t xsedap dah..and nak makan nanti boleh terus curah je kuah kat nasi and ikan..kan sodappp..huhu..
panjang kan resepi aku?hehe tak tahulah korang paham ke tak ngan instruction aku tu..kalaw tak paham leave a comment okeh.. :)



haaa..ni la hasil yang aku masak aritu..hohoho..nak? cubela masak sendiri..bile lagi kan..
 p/s: kalaw tak jadik menantu kesayangan tak taw la camne nak cakap..huhu
  

"~thanx for reading aten's blog~

No comments:

Post a Comment